Vi använder Svampguiden i förskoleklassen

Så här på hösten brukar vi alltid passa på att vara ute i skogen med förskoleklassen. Vi tittar på växter och djur som är typiska för årstiden och vi lär oss om allemansrätten. I år har vi för första gången haft möjlighet att använda oss av digitala verktyg när vi är i skogen och jag hade laddat iPaden med appen Svampguiden då jag hade tänkt att vi skulle titta på just svampar.

Innan vi gick ut i skogen så pratade vi lite om vad barnen i klassen visste om svampar:

-Man får inte plocka flugsvampar

-Kantareller har ränder under

-Kantareller är gula

När vi sedan gick ut i skogen så fick alla barnen med sig varsin plastmugg som de skulle lägga varsin upphittad svamp i, de skulle titta i vilken miljö svamparna växte och sedan kom de till mig. Med hjälp av svampnyckeln och bilderna i som finns i svampguiden försökte vi sedan tillsammans att lista ut vilka svampar de hade hittat. Jag som pedagog känner mig trygg med att det är en uppdaterad guide och just svampnyckeln var väldigt nyttig och smidig att använda! Vi lyckades inte artbestämma all svamp vi hittade men betydligt fler sorter än jag lyckats med tidigare. Nu har vi bara varit ute i skogen vid ett tillfälle med iPaden men lite utökade vi våra kunskaper:

-Svampar kan vara gråa, röda, gula, svarta, blå, vita, orangea, rosa och bruna.

-Sopp har små små rör under hatten.

-Det bor mask i vissa svampar.

-Det finns taggsvampar.

-Svart trumpetsvamp var kul att hitta och är en god matsvamp!

-Det är inte bara flugsvamp som kan vara farlig att få i sig!

Vill man så kan man även använda sig av Svampguidens nyckel direkt här: Nyckel

När vi har arbetat med Svampguiden i iPaden har vi arbetat mot: 

3.9 BIOLOGI

Syfte

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska undersökningar och olika typer av källor.

Året runt i naturen

• Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.

  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.

Metoder och arbetssätt

  • Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
  • Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer.
Advertisements

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Johanna
    Aug 25, 2011 @ 18:52:42

    Vad bra det låter och vad härligt att läsa hur ni knyter an till läroplanen och kursplaner. Jag har själv barn på Oxbacksskolan i Södertälje och studerar till lärare. Jag kommer följa er blogg.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: