Nystart!

I veckan har jag fått en ny förskoleklass. Vi håller så här i början på att lära känna varandra och lära oss de rutiner som behövs för att alla ska kunna utvecklas i trygghet. Redan när barnen var på besök här på skolan i våras och när jag var runt och hälsade på dem så har iPaden varit med. Då, när vi träffades de första gångerna märkte jag att det var lätt att få barnen att våga prata när vi satt runt iPaden och nu i veckan var det självklart för barnen att iPaden var ett inslag i verksamheten.

 

Den allra första appen som vi har använt så här i början är Photomemory lite. (Då jag har en iPad2 till mitt förfogande fotar jag lätt med den inbyggda kameran men använder man sig av iPad1 så är det enkelt att lägga över foton från en vanlig digitalkamera.) Vi fotade en ansiktsbild av alla barn i klassen och sedan fick de sitta tillsammans och spela memory. Eftersom barnen kommer från olikaförskolor i kommunen känns det här som ett bra komplement till namnlekarna som man också använder sig av så här i början. När man lyssnar på barnen märker man att de uppskattar både att hitta sitt eget ansikte och kamraternas!

En oväntat bonus blev det när barnen hade klarat memoryt och fick skriva in sig på topplistan, för dem var det helt självklart att leta upp sina bokstäver på tangentbordet och skriva sina namn. Även de barn som har lite svårt att skriva sitt namn tyckte att det var lättare när de bara behövde hitta rätt bokstäver och jag känner att projektet jag läst om att skriva sig till läsning passar perfekt på iPad och någonting jag blir nyfiken på att prova.

Kul att vara igång igen! 🙂

Kommentera

