Samarbete förskoleklass-fritids-skola med hjälp av iPad och lera

I år 1 och 2 på Vallaskolan har barnen under våren arbetat mycket med fåglar och vi i förskoleklassen har även vi påbörjat vårt arbete med fåglar. Eftersom alla barnen på vår avdelning även går på fritids efter skolan känns det därför naturligt att arbetet med fåglar fortsätter där. I går var det några barn från både år 1 och 2 som på fritids fick gå iväg själva med vår iPad 2 för att med hjälp av Kvitter och kamera leta reda på fåglar runt skolan. Barnen var borta i drygt en halvtimme och kom tillbaka uppspelta, glada och fulla av självförtroende, erfarenheter och tankar.

Idag arbetade fritidspedagogen på vår avdelning med alla barnen i år 1 och lät dem skapa fåglar i lera, i klasserna har de tillsammans med sin klasslärare redan skapat fåglar med hjälp av trä och papper.

Jag blir så stolt när jag ser hur vi på skolan samarbetar förskoleklass-fritids-skola och låter barnen läsa teoretiskt, utforska praktiskt och arbeta med både tekniska hjälpmedel och att skapa med hjälp av lera och annat material! Dessutom känner jag att iPaden flyter in så väl även här. iPaden är ett verktyg att räkna med, det råkar bara vara så väldigt mycket mer flexibelt än många andra verktyg.

I lgr 11 läser jag

”Ett ömsesidigt möte mellan de pedagogiska synsätten i förskoleklass, skola och fritidshem kan berika elevernas utveckling och lärande”

Jepp, det tror jag med!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: