Önskas: fler svenska appar för barn till iPad!

Tillsammans med barnen i min förskoleklass har jag nu börjat använda iPad i den dagliga verksamheten. Varken jag eller barnen hade någon tidigare erfarenhet av iPad så den här resan blir en gemensam upptäcksresa för oss. Några barn reagerade på att iPaden var så stor, deras föräldrar har likadana fast mindre fick jag höra, medans vissa barn förstod att det inte var en telefon och därför tyckte att den var ovanligt liten jämfört med en dator.

Jag kan redan i dagsläget se en enorm mängd fördelar med att använda en iPad integrerat med den dagliga verksamheten i en förskoleklass. Förskoleklass är fortfarande förskola och inte skola men det finns ändå vissa grundläggande kunskaper som vi vill att barnen ska lära sig innan skolan börjar. Två saker som jag tänkte ta upp nu i början är

  • att kunna skriva sitt eget namn
  • samarbetsförmåga

En del barn tycker att det är väldigt tråkigt att sitta stilla och rita, klippa eller måla, kunskaper de behöver träna på för att få upp sin finmotoriska förmåga. Dessa barn brukar kunna vara lite trixiga att motivera och jag brukar få ta till alla möjliga knep såsom att skriva ut roliga färgläggningsbilder med favoritfiguren (bra exempel hittar ni här: http://www.coloring-book.info/coloring/ ) eller att sitta och plocka makaroner ner i en petflaska. I iPaden har jag hittat ytterligare ett verktyg: appen Toddlers school: Alphabets & Numbers. Appen låter barnen med hjälp av fingret fylla i bokstäver (eller siffror). När appen tycker att bokstaven är tillräckligt väl ifyllt så går den automatiskt vidare till nästa bokstav i alfabetet, den här appen har redan visat sig vara värdefull! Vissa barn har väldigt höga krav på sig själva och tror att bokstäverna redan nu måste vara perfekta, i och med att appen tillåter ”lagom bra” så lär sig barnen att det räcker med att bokstäverna är ”tillräckligt bra” och kan sänka kraven på sig själva! Det enda negativa med denna app är självklart att det inte är en svensk app och därmed saknas också Å, Ä och Ö.

Vad det gäller samarbetsförmåga så laddade jag redan första dagen ner spel- appar där man kunde spela flera spelare åt gången för att på det viset få in samarbetet i spelen. Jag laddade bl.a. ner spelet Table Tennis Soul Tournament där man kan spela upp till fyra spelare åt gången. Just spelet Table Tennis Soul Tournament måste jag säga har redan gett oss otroligt många glada stunder, barnen satsar seriöst, samarbetar och är alldeles rödblommiga efteråt. Trots det så är det inte dessa spel som står för den största samarbetsvinsten! I stället har jag upptäckt att spelen Cut the rope och Beyond Ynth gör att barnen samarbetar ännu bättre! Det är visserligen bara ett barn som kan spela åt gången men varje gång dessa spel är öppnade så står det alltid minst fyra andra barn runt omkring och kommer med goda råd och ideer till problemlösning.

Så, iPad i förskoleklass känns redan nu som ett perfekt komplement i den dagliga verksamheten men det saknas svenska appar! Det finns enorma mängder apputbud för barn på engelska varför inte på svenska?

11 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nils N
    Jan 24, 2011 @ 08:58:17

    Unblock me free är en annan bra problemlösningsapp.

    Svara

  2. Cathrine
    Jan 24, 2011 @ 11:30:44

    Vad bra, då ska jag kolla upp den, tack!

    Svara

  3. Caroline Karlsson
    Jan 25, 2011 @ 10:08:14

    Hej, jag arbetar på en förskola i Nacka kommun. Vi har också börjat testa Ipads. Jag är på jakt efter appar så har du några tips tas de tacksamt emot av mig.

    Svara

    • vallaskolanfklass
      Jan 25, 2011 @ 12:34:07

      Hej!
      Hej, vad kul att det är flera förskolor som provar iPaden i verksamheten! Eftersom vi är flera här i Södertälje kommun som provar samtidigt så kan jag tipsa om en lista som Margareta Ljungberg på Filens förskola här i Södertälje har gjort med appar som passar bra för barn:

      Jigsaw Puzzle…..olika pussel där man kan bestämma antalet bitar.
      Puzzle Me….samma som ovan
      Super Shape kid….memory med former
      Animal free…enkelt memory med djur
      My snakes lite…ett spel med tärning.
      Labyrinth lite……fungerar som labyrintspelet i trä, men det är iPaden man håller i.
      PegLight…lite som att lägga pärlplatta
      Dot to dot lite…..nummerföljd
      Color book 3D……färglägg, lägg ut bilden mot en bakgrund och skapa vidare
      Draw…rita eller skriv av ord
      Learning Game Pack sampler…..färg och form, memory
      Dance lite…..spela på tangenterna märkta med djur vart efter de visas
      Pianooohh!…..piano som kan låta som olika instrument och sen trummor
      Numbers 123…..siffran skrivs först och sen skriver barnet efter. (engelskt uttal)
      Simple math……tal och mängd visas, välj + och svårighetsgrad
      Kids math (uggla)…..tal och mängd visas, barnet kan räkna ihop själv
      Kids math (raket)….tal och mängd, barnet kan räkna ihop själv
      A B C (lejon)…….skriva olika bokstäver med linjer till hjälp.

      /Cathrine

      Svara

  4. Anna Prissberg
    Jan 28, 2011 @ 19:13:43

    Det här inlägget var perfekt. Håller utbildningar för förskolepersonal och tänkte visa fördelarna med en iPad. Tack för inspirationen, är det ok om jag länkar till er från min blogg. Ska bli spännande att följa er på bloggen!
    /Prissan

    Svara

    • vallaskolanfklass
      Jan 28, 2011 @ 22:21:15

      Tack! Det skulle bara vara jättekul om du länkar hit från din blogg :-) Lycka till med ert arbete med iPad!

      Svara

  5. Wombi
    Mar 08, 2011 @ 22:45:03

    Tack för ett mycket intressant inlägg! Alltid lika spännande att höra hur appar används i skolan!

    Om ni är ute efter svenska appar vill vi bara tipsa om vår app som hade världspremiär igår på iTunes: Wombis pekbok med djur.
    Det är en pekbok med bilder och ljud. Klicka på ett djur och du hör 1) vad det heter 2) hur det låter. Det som borde den göra den extraintressant i skolmiljö är alla språken vi har inkluderat. Om man tröttnar på svenska kan man byta till engelska, spanska, franska, holländska, etc.

    Ifall ni vill kika: http://itunes.apple.com/se/app/wombis-pekbok-med-djur/id422356594?mt=8

    Svara

  6. Anders Lagerström
    Aug 17, 2011 @ 11:06:53

    Upptäckte den här appen idag: Kul för barn, http://itunes.apple.com/se/app/kul-for-barn/id455656211?mt=8 den kanske kan vara något för er att kika på?

    Svara

  7. Svenskabarnappar
    Sep 12, 2011 @ 19:46:50

    Kanon bra inlägg!
    Som apputvecklare är det verkligen värdefullt att kunna ta del av denna typ av information. Vill också passa på att tipsa om Svenska Barnappar och våra appar för barn. Mer info om oss och våra appar hittar ni på vår hemsida!

    Svara

  8. Felix Nyström
    Apr 23, 2012 @ 16:33:38

    Jag kan rekommendera Rockens ABC (http://itunes.apple.com/se/app/rockensabc/id507883578?mt=8) från Happy Spider Productions. En enkel, men riktigt kul ABC app.

    Svara

  9. Lonette
    Maj 17, 2012 @ 03:19:58

    Jag bor i USA och vill hitta appar som hjälper mina barn med svenska. Ska gärna lära mig om appar för iPad som passar barn från 4 år.

    Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

